ביטול צוואה על ידי בית משפט

בית המשפט ביטל צוואה, במסגרתה הדיר המנוח את ילדיו מרכושו

מנוח ערך צוואה הדדית עם רעייתו השנייה, במסגרתה הוריש לה את כל רכושו, והדיר את כל חמשת ילדיו מנישואיו הראשונים. לאחר פטירתו הגישה רעייתו בקשה למתן צו קיום צוואה, אך ילדיו התנגדו לבקשה, וטענו שיש לפסול את הצוואה. לאחר דיון בבית המשפט בית המשפט קיבל את התנגדותם, והורה על בטלות הצוואה.

כאמור, המנוח ערך צוואה, אולם מספר ימים בודדים לאחר מכן פנה לרופאה והתלונן על "ישנוניות יתר לאחרונה, ירידה בזיכרון, רעד בידיים". פנייתו לרופאה סייעה לילדיו להתנגד לצוואתו ולהביא לבטלותה. הן תלונתו של המנוח בפני הרופאה והן המסמכים הרפואיים שהוצגו לבית המשפט הובילו למסקנה כי מצבו הקוגניטיבי והפיזי של המנוח בשעת עריכת הצוואה היה מורכב, בעייתי ומעורר ספקות ביחס ליכולתו לערוך צוואה.

בית המשפט המשיך לבחון את טענות המתנגדים, ביניהן "השפעה בלתי הוגנת". לאחר בחינת המבחנים, שחייבים להתקיים לקביעת השפעה בלתי הוגנת, קבע ביהמ"ש שיש לקבל את התנגדות הילדים ולקבוע כי אכן התקיימה "השפעה בלתי הוגנת", והסביר כי אכן המנוח היה תלוי פיזית ונפשית ברעייתו, התקשה לנוע, לא היה מסוגל לבחור באופן עצמאי עו"ד שיערוך בעבורו את הצוואה, לזמן עדים לטובת עריכת הצוואה, לא היה מסוגל להגיע למשרד עורך הדין לשם עריכת הצוואה, והיה תלוי מאוד ברעייתו בהקשר זה.

מעבר לכך, התרשם בית המשפט שקשריו של המנוח עם ילדיו היו טובים, למרות שבתקופה האחרונה טרם מותו הרחיקה אותו רעייתו מילדיו. טענתה של רעיית המנוח, כי ההרעה ביחסיו של המנוח עם ילדיו ארעה כיוון שסירבו להכניס בבית הכנסת ספר תורה על שמו לא התקבלה, ויעידו על כך ביקורים תכופים ומוצלחים של הילדים בבית אביהם, בחגים השונים וכו'.

למעשה, יחסיהם הקרובים של הילדים עם המנוח חיזקו את התרשמות בית המשפט כי אכן הייתה על המנוח השפעה בלתי הוגנת מצד רעייתו.

נוסף לאמור, התייחס בית המשפט לתופעת "הישיש המוחלש", קרי אדם שעדין לא הוכר כחסוי או כפסול דין, אך יכולתו להתגונן בפני דרישות קרוביו נחלשת עד מאוד. לדעת כבוד השופט, ככל שמתקדמת הרפואה ותוחלת החיים עולה, נוצר צורך להגן על המבוגר החלש מפני תופעות של התעלמות, הזנחה, דרישת כספים ועוד. משכך, מצופה מבן משפחה שישמור על רכושו של הקשיש וינהג בתום לב ובהגינות כלפיו.

בנוסף, העובדה כי המנוח ורעייתו ערכו לכאורה הסכם בעל פה כי המנוח יוריש לה את כל רכושו לאחר מותו כתנאי לנישואיהם חיזקה המסקנה כי יש להכריז על בטלות הצוואה כפי שקבוע בסעיף 8(א) לחוק הירושה האוסר על עריכת הסכם בדבר ירושתו של אדם וויתור על ירושתו בזמן חייו.

לסיכום – ה התנגדות לצוואה התקבלה, והצוואה בוטלה.

ראה: תע 17601-09-14

להתייעצות ותיאום פגישה צרו קשר ואשמח לחזור אליכם בהקדם

Call Now Button
×
דילוג לתוכן