דין מוניטין בעת חלוקת רכוש בגירושין

בעלי עסק ובעלי מקצועות חופשיים צוברים לעיתים קרובות מוניטין חיובי במהלך שנות עבודתם. האם בעת גירושין זכאי בן הזוג לזקוף לזכותו את המוניטין שצבר בן זוגו ו/או את המוניטין שצבר העסק ? מה קובע החוק ?

בני זוג, שלא הסדירו את היחסים הרכושיים ביניהם במסגרת הסכם ממון, חל עליהם ההסדר הקבוע בחוק יחסי ממון, התשל"ג – 1973.

לדוגמא: בני זוג נשואים, החל עליהם חוק יחסי ממון : הבעל בעלים של עסק מצליח למכירת מזגנים, והאישה עובדת ב- 1/3 משרה ומגדלת את הילדים. האם במקרה של גירושין תהא האישה זכאית לזקוף לזכותה מהמוניטין החיובי שצבר העסק ומהמוניטין הטוב של בעלה ?

חלוקת מוניטין הינה למעשה חלוקת פערי ההשתכרות בין בני זוג – בן הזוג, הבעל, מרוויח עשרות אחוזים יותר מהאישה, הנאלצת לעבוד ב 1/3 משרה בלבד.

מה קובע החוק ?

בעבר, בטרם תוקן החוק, ראו בפער השתכרות בין בני זוג כ-בר חלוקה. כיום, לאחר תיקון החוק, פער השתכרות לא נכלל כנכס בר חלוקה, באותן ההגדרות המגדירות מהם נכסים ברי חלוקה, אלא נכנס בהתאם לשיקול דעת בית המשפט – שיקול דעת המעניק לביהמ"ש את האפשרות לקבוע שאיזון הנכסים לא יהיה "חצי חצי", אלא יקבע על פי יחס אחר, בהתחשב ביתר הנכסים.

מהו מוניטין עסקי ? מתי הוא בר חלוקה ?

מוניטין עסקי משקף את הציפייה לתזרים לקוחות אשר יבואו לעסק, ולמעשה זהו המרכיב המרכזי בו טמון ערכו הכלכלי של מוניטין עסקי.

ההסתברות שלקוחות ישובו ויפקדו את בית העסק מורכבת ממספר סיבות (סימן מסחרי, איכות המוצר, שירותים וכיוצ"ב).

למעשה, מוניטין מוגדר כסכום העודף של שווי העסק מעל ומעבר לנכסים המוחשיים .

בן הזוג הטוען למוניטין עסקי יצטרך להוכיח ולשכנע את בית המשפט כי תרם תרומה ממשית להשגת המוניטין העסקי.

כלומר, במקרה שלנו, על האישה יהיה לשכנע את ביהמ"ש כי המחיר ש"שילמה" עת עבדה במשרה חלקית, לטובת מתן אפשרות לבן זוגה להשקיע רבות בהצלחת העסק, תרם תרומה ממשית למוניטין העסקי, ואילו הפרידה הצפויה ביניהם, שמשמעותה בין היתר חיוב בן הזוג לקיים הסדרי ראייה (לזוג 3 ילדים קטינים) עשויים לפגוע במוניטין העסק.

מהו מוניטין אישי ? מתי הוא בר חלוקה ?

מוניטין אישי, שהינו למעשה פער ההשתכרות בין בני זוג, כאמור לעיל, אינו בר חלוקה בהתאם לחוק, אלא מתחלק רק כאשר בית המשפט משתמש בסמכותו ומפעיל שיקול דעת על מנת ליצור איזון במקרים בהם לדעתו החוק יוצר אי צדק.

קביעת מוניטין אישי אינה פשוטה, וקיים קושי להעריך אותו, מאחר ומוניטין אישי לרוב נוצר מתרומתו של בן הזוג הנובעת מכישרונותיו האישיים.

למעשה, המוניטין האישי, פער ההשתכרות, מחושב לאחר קיזוז האומדן שנקבע לתרומתו של בן הזוג מכישוריו האישיים.

כלומר, במקרה שלנו, על האישה יהיה לשכנע את ביהמ"ש כי המוניטין האישי שצבר האיש מנותק בכולו או במרביתו מכישוריו האישיים של האיש.

מוזמנים לתאם פגישת ייעוץ בעניין חלוקת רכוש

לפגישת ייעוץ ללא התחייבות עם עו"ד מורן אלסאיג בני חייגו עכשיו 050-6793821

או השאירו פרטים כאן ליצירת קשר

להתייעצות ותיאום פגישה צרו קשר ואשמח לחזור אליכם בהקדם

Call Now Button
×
דילוג לתוכן