הבת סירבה לכל קשר עם אביה. האם יש בכך בכדי לפטור אותו ממזונותיה ?

moneyאב הגיש תביעה להפחתת דמי המזונות או לביטולם עקב התנכרות מצד בתו בת ה-16, המסרבת באופן עקבי לכל קשר עמו מזה 4 שנים.

האב טען שהאם מסיתה את הבת וילדיו האחרים, ומערבת אותם בקשיי הזוגיות, וזאת ללא עוול בכפיו.

כמו כן טען שעקב גילה של הבת הרי שהחיוב במזונותיה הוא מדין צדקה, ועל כן אין מנוס מלהחליט על ביטול חיוב המזונות, וזאת עד לחידוש הקשר עימו.

האם טענה מנגד כי כל מטרת האב הינה שלא לשלם מזונות לבת, בהם ממילא אינו נושא, וזאת תוך ניסיון להביא אותה לחרפת רעב בכל דרך אפשרית. עוד נטען כי האב אינו מתעניין ואינו דורש בשלומה של הקטינה, ולא עושה כל ניסיון לשקם את היחסים עמה. האם הוסיפה כי מתחילת הנישואין סבלה מאלימות מילולית ונפשית מצד האב גם לעיני הילדים, כשבאחת הפעמים אף ניסה להתאבד, תוך שאומר לילדיו שהכל בגלל האם, ואף סירב להתפנות לטיפול רפואי. כן טענה האם כי על אף שהצדדים ניהלו אורח חיים חרדי מצאו הילדים במחשב תמונות פורנוגראפיות בהן חזה האב בנוסף למאות דיסקים וסרטים פורנוגראפיים בהם החזיק. בשל התנהגויות אלה, נטען, נגרמו לאם ולילדים עוגמת נפש רבה. אשר ליחסים בין האב לבת הקטינה, הכחישה האם את הטענה לפיה היא מסיתה את הילדים והוסיפה שחרף ניסיונותיה לקדם טיפול מסרבת הבת לקשר עם האב ולפגישות עם יועצים שונים בעניין זה.

מה קובע הדין ?

ההלכה הנהוגה בבית המשפט כי השפעת "בן מרדן" על חיוב במזונות תעשה במקרים קיצוניים ונדירים, ויש תמיד לשקול חלופה מתונה יותר כגון הקטנת מזונות. בנוסף לכך, נבחנת השאלה האם סרבנות הקשר נובעת אך ורק מרצונו האמיתי והעצמאי של הילד או שקיימת אשמה מצד ההורים למצב זה.

לשיטת השופט אלבז יש להשתמש בכלי של ביטול או הפחתת מזונות גם במקרה בו ההורה המשמורן הוא האשם בסרבנות הקשר, שכן קביעה אחרת עשויה לשלול לחלוטין שימוש באפשרות של הקטנת מזונות או שלילתם לשם דרבון ההורה המשמורן או הקטין לפעול לחידוש הקשר עם ההורה הנושא במזונות.

מה פסק ביהמ"ש ?

השופט אלבז קבע כי יש לקבל את תביעת האב. בית המשפט ציין כי מדובר במקרה קיצוני ונדיר בו מחרימה בת את אביה במשך מספר שנים ולא מגלה כל נטייה להפשיר את היחסים עמו. בית המשפט דחה את טענות האם והוסיף כי עוד מלכתחילה לא ביקש האב לבטל כליל את החיוב במזונות אלא להעמידו על מחצית החיוב, וכן הציע שדמי המזונות יופקדו בידי נאמן וישולמו לאם מיד לאחר תחילת חידוש הקשר, או שבמקרה שהקשר לא יחודש תקבל הבת את מלוא הסכום המצטבר בעת נישואיה.

בית המשפט התרשם שמקור הניכור נעוץ בהתנהגות האם אשר רתמה את הילדים לצורך מאבקה באביהם.

לבסוף נפסק כי דמי המזונות יופחתו במחצית ויבוטלו כליל במקרה שהבת לא תחדש את הקשר בתוך שנה.
להתייעצות מקצועית ללא התחייבות חייגו: 050-6793821 לשוחח עם עו"ד דיני משפחה מורן אלסיאג בני

מוזמנים לקרוא עוד בנושא מזונות: מזונות ילדים, מזונות במשמורת משותפת, מזונות סבא וסבתא, הגדלת מזונות

להתייעצות ותיאום פגישה צרו קשר ואשמח לחזור אליכם בהקדם

Call Now Button
×
דילוג לתוכן