חובות – חלוקת רכוש

דינם של חובות בעת חלוקת רכוש בין בני זוג

החובות נצברו במהלך החיים המשותפים על ידי שני בני הזוג / החובות נצברו כתוצאה מהתנהלותו (הלקויה לעיתים) של מי מבני הזוג – מה דינם של החובות בעת חלוקת הרכוש ?

רוני ותמר הינם בני זוג שצברו במהלך הנישואין רכוש מינימאלי : רכב משפחתי ישן, ודירה קטנה, כשלטובת רכישתה נטלו הלוואת משכנתא.

כמו כן צברו חובות בחשבונות הבנק וכן חובות על חשבון זכויותיהם הסוציאליות ממקומות העבודה.

רוני ותמר לא ערכו ביניהם הסכם ממון, ולכן חלים עליהם ההסדרים הרכושיים, וכן אופן חלוקת הזכויות והחובות כפי שנקבעו בחוק יחסי ממון, התשל"ג – 1973.

החוק קובע הסדר, הקרוי בשפה המשפטית "איזון משאבים". בהסדר הנ"ל נלקחים בחשבון כלל הנכסים שנצברו במהלך הנישואים (במקרה שלנו הדירה, הרכב, חשבונות הבנק והזכויות הסוציאליות), ומנכים את סך החובות/ההלואות שנצברו בחשבונות הבנק ובקופות הגמל/חברות הביטוח ועוד

יתרת הכספים/הרכוש מתחלקים בין בני הזוג בחלקים שווים.

דהיינו, ניתן לסכם ולאמר כי חובות שנצברו על ידי בני הזוג מתחלקים ביניהם בחלקים שווים בעת חלוקת הרכוש.

כעת, נשאלת השאלה מה דינם של חובות שנצברו על ידי מי מבני הזוג כתוצר מפעילויות לתועלתו האישית בלבד ?

ניקח, לדוגמא, את רוני ותמר – החובות שנצברו בחשבונות המשותפים הינם כתוצאה מהתמכרותו להימורים.

מה קורה במקרה שכזה ? האם גם תמר תצטרך לקבל חלק קטן יותר ברכוש בגלל שבעלה מכור להימורים ?

אז כך.. חוק יחסי ממון מאפשר לבית המשפט להפעיל שיקול דעת בנסיבות מיוחדות, בהם ההסדר הכללי שקבוע בחוק (סעיף 5 לחוק) עשוי להוביל לתוצאות שאינן רצויות ולאי צדק ברור. המטרה הינה להגיע לחלוקה שתקנה לכל אחד מבני הזוג שוויון הזדמנויות בחיים שלאחר הפירוד, כך שכל אחד בעצמו יוכל לבנות את עתידו.

בפסיקה נקבע, למשל, כי נסיבות בהן הופעלה התנהגות חמורה ואף פלילית של בן הזוג, בלא ידיעתו של בן הזוג השני, אשר פגעה במשאבים המשותפים, מהוות הן "נסיבות מיוחדות"

כך, למשל, במקרים אחדים בפסיקה הכירו בתי המשפט במעשיו של בן זוג שבזבז את כספי המשפחה על הימורים, סמים, משחקים אסורים, ללא ידיעתו של בן זוגו, כ"נסיבות מיוחדות".

אם תמר תצליח להוכיח שאינה ידעה שרוני מהמר, או שידעה אך לא הסכימה לכך, ומעשיו אלו הובילו לגירושין, אזי עשוי בית המשפט להכיר בהתנהגות רוני כ"נסיבות מיוחדות", ורק מחלקו של רוני ינוכו החובות שנצברו בחשבונות הבנק, וחלקה של תמר בנכסים שנצברו לא יפגע.

ניתן לסכם ולאמר כי חובות שיוכח כי נצברו לתועלתו הבלעדית של מי מבני הזוג ללא ידיעתו של בן הזוג השני, עשוי בית המשפט להכיר בכך ככאלו, ולהפעיל את שיקול דעתו ליצירת איזון באופן השונה מההסדר הכללי הקבוע בחוק.

מוזמנים לתאם פגישת ייעוץ בעניין חלוקת רכוש בשילוב חובות בגירושין

לפגישת ייעוץ ללא התחייבות עם עו"ד מורן אלסאיג בני חייגו עכשיו 050-6793821

או השאירו פרטים כאן ליצירת קשר

להתייעצות ותיאום פגישה צרו קשר ואשמח לחזור אליכם בהקדם

Call Now Button
×
דילוג לתוכן