מזונות במשמורת משותפת

האם משמורת משותפת יכולה להוביל לביטול דמי מזונות?

החלטה של הורים על הליכה למשמורת משותפת מלווה בחששות ובסימני שאלה רבים: מצד אחד, צריך האב להתמודד עם העובדה שהוא נושא בנטל שווה מבחינה כלכלית לזה של האם, אך עדיין צריך לשלם דמי מזונות. מצד שני מקנן בלבה של האם החשש שהאב ישתמש במשמורת המשותפת כקלף מיקוח להורדת גובה דמי המזונות, ויקשה על יכולתה להתקיים בכבוד.

פסק דין שניתן על ידי בית המשפט לענייני משפחה בדצמבר 2013, ולאחריו – פסק הדין של הערעור שניתן על ידי בית המשפט המחוזי בינואר 2014 ועל ידי בית המשפט העליון ביולי 2017 מספק תשובה תקדימית לסוגיות הקשורות לתשלום דמי מזונות במקרים של משמורת משותפת – ובראשן: מה הדין במקרים של משמורת משותפת, שבהם הכנסות ההורים זהות, או כאשר ההכנסה של האם עולה על זו של האב?

הנוהג, עד לחודש 07/2017, במקרים של משמורת משותפת

במקרים של משמורת משותפת, האב נושא באופן ישיר במזונות הקטינים כאשר הם מצויים במשמרתו. לכן נהוג לבצע הפחתה בשיעור 25% מגובה דמי המזונות שהיו נפסקים, אילו הייתה המשמורת נתונה באופן בלעדי בידי האם. עם זאת, האב המשיך להיות מחויב לסיפוק הצרכים ההכרחיים של ילדיו עד גיל 15 (משמורת משותפת עשויה להוביל להפחתה בגובה החיוב ובהיקפו – אך לא במהותו). יתרה מכך, הפחתת דמי המזונות אינה אוטומטית, אלא נשקלת בהתאם לנסיבות המקרה ולשיקולים כגון הכנסות ההורים, צרכי הקטינים ופרמטרים נוספים.

אך מה עושים במקרים שבהם הוראות הדין האישי, המחייבות את האב לספק את צרכי החיים של ילדיו, אינן עומדות בקנה אחד עם מציאות כלכלית שבה ההשתכרות של האם גבוהה יותר?

הפסיקה שחוללה שינוי

בדצמבר 2013 הגיעה תביעה מסוג זה לביהמ"ש לדיני משפחה, במסגרתה תבעה האם דמי מזונות מהאב עבור שלושת ילדיהם, בהתבססה על הדין העברי. האב מצדו ביקש כי ביהמ"ש יפסוק בהתאם להוראת סעיף 3 א (א) לחוק, לפיו המזונות יחולו על ההורים בשיעור יחסי להכנסותיהם מכל מקור שהוא. זאת מאחר ומשכורת האם (13,295 ₪) גבוהה יותר ממשכורת האב (12,467 ₪).

מה קבע בית המשפט לענייני משפחה ? מאחר ושני ההורים נושאים שווה בשווה במטלות ובהוצאות ההוריות, ומאחר וההשתכרות של האם עולה על זו של האב, קבע בית המשפט שאין מקום לחייב את האב בתשלום דמי מזונות.

על פסק הדין הוגש ערעור לבית המשפט המחוזי. מה קבע בית המשפט המחוזי ? בית המשפט המחוזי בחן את המשפט העברי, שכן המחוקק קבע כי מזונות ילדים יפסקו על פי הדין האישי, ומשעסקינן בבני זוג יהודים, יש לבחון את הדין העברי. המשפט העברי נבחן בעניין מזונות הקטינים, והמסקנה מכך הייתה כי המשפט העברי לא מעניק פטור מלא מחובת מזונות גם כאשר חלוקת זמני השהייה של הקטינים אצל הוריהם שווה. הדין העברי רואה את חובת האב כקודמת לחובת האם,

ואולם מאפשר לשקלל בעת קציבת חיובו של האב גם את שיעור השתכרותה של האם, את אופן חלוקת האחריות ההורית לא רק בהתייחס לשעות השהייה של הקטינים אלא בהתייחס למחויבותו האישית האמיתית של כל אחד מהם לילדיו.

בהתבסס על בחינת הדין העברי התקבל הערעור, והאב חויב לשלם מדי חודש דמי מזונות לילדיו אשר מבלים במחיצתו באופן שווה לשהייתם אצל אמם.

האב הגיש ערעור על פסק דינו של בית המשפט המחוזי, וביום 19.7.17 ניתן על ידי בית המשפט העליון (בע"ם 919/15) פסק דין הקובע הלכה חדשה.

בית המשפט העליון נדרש לשאלה, כיצד ראוי לקבוע את חלוקת נטל המזונות בין הורים יהודים המקיימים משמורת פיזית משותפת על ילדיהם בגילאי 15-6 שנים ?

כלומר, ההלכה  אינה תקפה כאשר ההורים חולקים משמורת פיזית משותפת כאשר ילדיהם בגילאי 0-6 שנים.

בטרם מתן תשובה לשאלה שעמדה בפני בית המשפט העליון, נדרש לתת פרשנות לדין העברי. במסגרת בחינת הדין העברי הובן שהשארת פרשנות הדין העברי כפי שהיא עד היום, במקרים בהם מצבה הכלכלי של האם שקול למצבו הכלכלי של האב או טוב ממנו, וכשניהם נדרשים להוצאה דומה בגין צרכי הילדים במהלך החודש, הדין הקיים פוגע בטובתם של הילדים ומדלדל את משאבי האב עבור הילדים יתר על המידה עד כדי פגיעה ממשית ביכולתו לקיים את חלקו במשמורת פיזית משותפת לאורך זמן.

משיקול זה ומשיקולים נוספים אימץ בית המשפט את הפרשנות, לפיה בגילאי 6-15 שנים החיוב במזונות הוא מדין צדקה החל במידה שווה על שני ההורים, כך שחלוקת החיוב ביניהם תקבע על פי יכולותיהם היחסיות מכלל המקורות.

ההשלכות של פסיקה זו

מהיום ניתן לקבוע את שיעור מזונות ילד מעל גיל 6 בהתאם להכנסות ההורים. בנוסף הלכה זו, מאפשרת עצמת המגמה הקיימת בבתי המשפט, מגמה של הפחתת שיעור המזונות החל על האב בהתאם לחלוקת זמני השהות.

מתוך ההבנה שדמי המזונות אינם נפסקים באופן אוטומטי, בטרם ההגעה לבית המשפט יש לשקלל את כל הנתונים שתוארו לעיל: גם כדי להעריך את סיכויי ההצלחה, וגם כדי לגבש טיעונים מתאימים שיסייעו לכם לקבל את מבוקשכם.

מוזמנים להמשיך לקרוא: מזונות אישה, מזונות ילדים, משמורת משותפת

לפגישת ייעוץ ללא התחייבות עם עו"ד מורן אלסאיג בני חייגו עכשיו 050-6793821

או השאירו פרטים כאן ליצירת קשר

להתייעצות ותיאום פגישה צרו קשר ואשמח לחזור אליכם בהקדם

Call Now Button
×
דילוג לתוכן