משמורת ילדים בגיל הרך

משמורת ילדים – חזקת ילדים בגיל הרך

הוראת "חזקת הגיל הרך" נקבעה בחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, וקובעת כי טובתם של קטינים עד גיל 6 להיות במשמורת אימם. אם כך עולה השאלה, האם באופן אוטומטי ילדים עד גיל 6 יהיו תחת משמורת האם ? האם לא נבחן השינוי בתפיסת המשפחה הישראלית, בה לרוב נוטל האב אף הוא חלק פעיל בגידול הילדים ?

עניין משמורת ילדים (חזקת ילדים) ואפוטרופסות נקבע בסעיף 25 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, ועל פיו הרי שבהעדר הסכמה בין הורים לעניין משמורת קטינים, יקבע בית המשפט מי מההורים יהיה ההורה המשמורן , ובלבד שילדים עד גיל 6 יהיו במשמורת האם, אלא אם ישנן נסיבות מיוחדות להורות אחרת. הוראה זו, למעשה, הינה ההוראה הקרויה "חזקת הגיל הרך".

לקראת הדרך לשינוי :

במרץ 2005 הוקמה "וועדת שניט – ועדה ציבורית לבחינת ההיבטים המשפטיים של האחריות ההורית בגירושין" על-ידי שרת המשפטים ציפי לבני. מטרת הוועדה הייתה לבחון את הכללים הקיימים לחלוקה ושיתוף באחריות הורית, כאשר ההורים לא חיים יחד, בין אם מסיבות של פירוד וגירושין ובין אם מכיוון שלא ניהלו חיים משותפים מלכתחילה, וכן את שאלת האחריות המשפטית. בין השאר הוטל על הוועדה בחינת הצורך בשינויה של חזקת הגיל הרך, ואפשרות עיגון חקיקתי של הסדר חלוקה ושיתוף באחריות ההורים בגירושין.

בדצמבר 2011 פרסמה הוועדה את המלצותיה הסופיות במסגרתן המליצה, בין היתר, לבטל את "חזקת הגיל הרך" ובמקביל המליצה על מודל "אחריות הורית משותפת" שיבחן באופן אינדיבידואלי בעת קביעת משמורת קטינים. המלצות הוועדה התגבשו לכדי תזכיר חוק, שטרם הבשיל לכדי חוק המחייב את בתי המשפט.

אם כך, כיצד נוהגים בתי המשפט לפסוק בענייני משמורת ילדים בגיל הרך, כאשר מחד מחויבים לפסוק בהתאם לחוק, ומאידך ישנן המלצות אשר ראוי כי יינתן להן משקל ?

מבחינת הפסיקה ניתן להיווכח כי מגמת בתי המשפט הינה ליצור שוויון בין ההורים, כשמונחת בפתחם הצורך בקביעת משמורת קטינים, גם כשהקטינים מתחת לגיל 6. כלומר, נראה מגמה גוברת והולכת של שילוב המלצות וועדת שניט לצד "חזקת הגיל הרך" גם כאשר מדובר בקטינים מתחת לגיל 6.

השילוב בין "חזקת הגיל הרך" להמלצות וועדת שניט נעשה לרוב בקביעת משמורת ילדים משותפת. משמעות משמורת ילדים משותפת הינה ששני ההורים נשארים ההורים המשמורנים של הקטינים, ולמעשה בדרך זאת מחד, לא נשללת זכותה של האם להיות הורה משמורן לקטין מתחת לגיל 6, ומאידך – השילוב של הורות משותפת מאפשר לחוק ולהמלצות הוועדה לדור יחד בכפיפה אחת.

כלומר, ניתן להיווכח כי בראש ובראשונה נבחנת טובתם של הקטינים. כאשר טובתם של הקטינים להיות במשמורת שני ההורים, גם כשהם מתחת לגיל 6, הרי שעל אף "חזקת הגיל הרך" בהחלט ויתכן שתפסק משמורת ילדים משותפת.

מוזמנים לקרוא גם על: משמורת ילדים, משמורת משותפת, גירושין וילדים, מזונות במשמרת משותפת

כעו"ד דיני משפחה אני מלווה משפחות בהליכי גירושין ומשמורת ילדים. אתם מוזמנים להתקשר ולקבוע פגישת ייעוץ ללא עלות. 

לפגישת ייעוץ ללא התחייבות עם עו"ד מורן אלסאיג בני חייגו עכשיו 050-6793821

או השאירו פרטים כאן ליצירת קשר

להתייעצות ותיאום פגישה צרו קשר ואשמח לחזור אליכם בהקדם

Call Now Button
×
דילוג לתוכן