האם אפשרי להגדיל מזונות שנקבעו בהסכם ?

קטין הגיש בשם אמו תביעה כנגד אביו, ותבע את הגדלת מזונותיו, כפי שנקבעו בינו לבין אמו, במסגרת הסכם הגירושין שנחתם ביניהם. נשאלת השאלה, האם קטין יכול לעתור להגדלת מזונותיו שנקבעו בהסכם בין הוריו ?

אמו של הקטין טענה כי גובה דמי המזונות שהוסכמו בהסכם נמוך מהסכום המוגדר על ידי בית המשפט כ"סך הכרחי", ולכן אינה צריכה ומחויבת להוכיח כי מאז מועד אישור ההסכם חל שינוי נסיבות המצדיק שינוי סכום המזונות, ויש להתייחס לתביעה כתביעה ראשונית שמגיש הקטין, אשר לא היה חלק מההסכם בין הוריו.

בית המשפט סקר את המקרה והפסיקה, והסביר מה משמעותו של ה"סך ההכרחי".על פי בית המשפט הרי שהשימוש בפסיקת סכום מינימום הינו "עיוור צבעים ודתות", ושווה לכל קטין, בין אם יהודי, מוסלמי, נוצרי, דרוזי או חסר דת.

סכום המינימום הינו תחשיב ממוצע של צרכי קיום ברמת המינימום שבלעדיהם אין קיום אנושי לקטין.

על כן, הסכם בין הורים, בו נקבע סכום כסף הנמוך מן ה"סך ההכרחי", הינו הסכם ש"נתפס" כ"הסכם נאות בנסיבות העניין", ומשכך יהיה קל יותר לפתוח אותו ולשנותו.

בית המשפט המשיך ובחן את ההלכה, ובהמשך קבע כי הסכם לתשלום מזונות שהוא מתחת לסך הכרחי הינו "זועק לשמיים", ולכן אין כל רלוונטיות לשאלה האם יש לדון כתביעה ראשונית או כתביעה להגדלת מזונות, שם על התובע להוכיח שינוי נסיבות – שינוי שלא ניתן היה לצפות אותו בעת עריכת ההסכם, ועל בית המשפט חובה לבחון את צרכי הקטין וסכום דמי המזונות שזקוק לו.

השופט ארז שני בבית המשפט לענייני משפחה בתל-אביב פסק כי כאשר אדם, ובמקרה הנ"ל האם, נותן את הסכמתו לסכום מזונות מסוים הרי שיש לתת להסכמה זו משקל, ולא ניתן לתבוע בשם הקטין ללא סיבת כבדת משקל, דמי מזונות כפולים, כפי דרישת האם במקרה זה.

בהמשך נאמר שתביעת מזונות בסך העולה על 5,100 ₪ לחודש לקטין אחד, כפי שדרשה האם במקרה דנן, גם אם הוא זקוק למדור אינה סבירה. על כן, פסק בית המשפט את גובה המזונות על פי ידיעתו, וחייב את האב בדמי מזונות חודשים בסך 2,200 ₪ בתוספת להוצאות חריגות, וזאת בהתחשב בעובדה שקיימת בין ההורים משמורת משותפת.

ראה פסק דין- תמ"ש 45124-02-12

להתייעצות מקצועית ללא התחייבות חייגו: 050-6793821 לשוחח עם עו"ד דיני משפחה מורן אלסיאג בני

מוזמנים לקרוא עוד בנושא מזונות: מזונות ילדים, מזונות במשמורת משותפת, מזונות סבא וסבתא, הגדלת מזונות

להתייעצות ותיאום פגישה צרו קשר ואשמח לחזור אליכם בהקדם

Call Now Button
×
דילוג לתוכן