מזונות סבא וסבתא

האב הפסיק לשלם מזונות לבנו הקטין. מה אפשר לעשות ? האם אפשר לתבוע מזונות מסבא וסבתא ?

הוריו של יואב התגרשו, וחתמו על הסכם גירושין. אביו של יואב התחייב לשלם מדי חודש בעבור יואב דמי מזונות חודשיים בסך 2,000 ₪ . לימים נקלע אביו של יואב לקשיים כלכלים וחדל לשלם מזונות ליואב. האם דינו של יואב לחיות כעת בעוני או שישנה תקווה, ויכול הוא לפעול לגביית מזונותיו גם מסבו ומסבתו ? האם אפשרי הדבר ?

מה קובע החוק, אם כן?

נושא חיוב סבים במזונות נכדיהם מוסדר בחוק לתיקון דיני משפחה (מזונות), תשי"ט – 1959. בהתאם לחוק, ראשית כל, ובטרם יוכל נכד, קטין, לתבוע את סבא וסבתא בתביעה למזונות עליו לנקוט בכל ההליכים העומדים לרשותו בכדי לגבות את דמי מזונותיו מהוריו.

אין די בנקיטת הליך ובקבלת פסק דין למזונות בכדי לפתוח את הצוהר להגשת תביעה כנגד הסבים. על הקטין (הנכד), התובע בדרך כלל באמצעות אמו, להוכיח כי פעל ככל הניתן בכדי לגבות את מזונותיו מאביו, אך למרות זאת כל מאמציו לגבות את מזונותיו מאביו עלו בתוהו, ולמעשה הדרך היחידה שנותרה בידו לגבות את מזונותיו הינה באמצעות הגשת תביעה לחיוב סבו וסבתו, במזונותיו.

 האם בכל מקרה יחויב הקטין להוכיח שעשה הכל בכדי לגבות את מזונותיו מאביו ?

בתי המשפט נוהגים לערוך הבחנה בין מקרים בהם האב נעלם ולא ניתן לאתרו, לבין מקרים בהם האב חדל לשלם ו/או לא רוצה לשלם ו/או מתחמק מתשלום.

במקרים בהם  האב אינו מתגורר בארץ, ולא ניתן לאתר את מקום הימצאו, יתכן, כי בית המשפט ייעתר להגשת תביעה כנגד הסבים גם ללא צורך בהוכחת נקיטת פעולות לגבייה מההורה, וזאת משום העדר כל אפשרות למסור לאב את ההזמנה לדיון בבית המשפט.

לעומת זאת, במקרים בהם האב ניתן לאיתור, אלא שהוא מתחמק מתשלום מזונות בנו, והדרך היחידה העומדת לרשות הקטין הינה גביה חלקית של דמי מזונותיו באמצעות המוסד לביטוח לאומי, אשר תובע את האב, הרי שאינו יכול לעתור לחיוב סבו וסבתו בדמי מזונות.

 התקבלה ההחלטה לתבוע מזונות מסבא וסבתא. כיצד עושים זאת ?

על כתב התביעה למזונות להיות מוגש באמצעות אפוטרופוס הקטין, שהינו בדרך כלל אם הקטין, לבית המשפט לענייני משפחה.

כתב התביעה מוגש כנגד הורי האב, אך גם כנגד הורי האם, התובעת בשם בנה הקטין את מזונותיו. על כן ניתן לאמר שאין מדובר בתביעה פשוטה, שכן הגשת כתב התביעה גם כנגד הורי האם, התובעת בשם בנה מזונות, יוצרת מצב מוזר לפיו האם צריכה לתבוע גם את הוריה, והם אף עלולים להיות מחייבים לשאת במזונות נכדם.

 מהו היקף דמי המזונות שעשויים הסבים לחוב ?

 יכולתם הכלכלית של הסבים נבחנת לאחר סיפוק צרכיהם וצרכי בן/בת זוגם, וכן צרכי ילדיהם הקטינים, ככל שישנם. לאחר מכן, באם נותרה בידם הכנסה, ניתן לחייבם במזונות נכדם הקטין, לסיפוק צרכיו ההכרחיים, ומעבר לכך.

הפתרון העומד לפתחו של יואב:

ניתן לסכם ולאמר כי ליואב עומדת האפשרות לתבוע גם את הורי אביו, ולחייבם לשאת במזונותיו, כחיוב בנם שחדל לשלם את מזונות בנו. חשוב לדעת שטובתם של קטינים נמצאת בראש ובראשונה לנגד עיני בית המשפט, ואב שחדל, בין בכוונה ובין מחוסר ברירה בשל קשיים כלכלים, לשאת במזונות בנו, צריך לדעת כי בית המשפט יכול להיכנס לכיסם של הוריו המבוגרים ולחייבם במזונות בנו, נכדם.

לפגישת ייעוץ ללא התחייבות עם עו"ד מורן אלסאיג בני חייגו עכשיו 050-6793821

או השאירו פרטים כאן ליצירת קשר

להתייעצות ותיאום פגישה צרו קשר ואשמח לחזור אליכם בהקדם

Call Now Button
×
דילוג לתוכן