בית המשפט המחוזי קבע : הסכם ממון בין ידועים בציבור אינו תקף

בית המשפט המחוזי קבע: הסכם ממון בין ידועים בציבור אינו תקף

בית המשפט המחוזי קיבל ערעור על פסיקת בית המשפט לענייני משפחה בירושלים, וקבע שהסכם ממון שנערך בין בני זוג 5 שנים טרם נישואיהם, אינו תקף.

המדובר בבני זוג שהחלו לנהל מערכת יחסים, במועד שבו האישה הייתה גרושה, ואילו הגבר היה מצוי בהליכי גירושין. לאחר תקופה מסוימת, בה ניהלו מערכת יחסים, עברו בני הזוג להתגורר יחד בדירה שכורה, כשנוצרה הסכמה ביניהם כי אין בכוונתם להינשא זה לזו . נוכח העובדה כי כל אחד מבני הזוג צבר רכוש על שמו בטרם הכיר את האחר, החליטו בני הזוג לערוך ביניהם הסכם ממון, ומשכך פנו לנוטריון שערך בעבורם את ההסכם ואישר אותו בהתאם לחוק יחסי ממון.

לימים נוצר קרע בין בני הזוג, ואלו פנו להליך גירושין. במסגרת הליך הגירושין הגישה האישה תביעה, וטענה כי הסכם הממון אינו תקף בשל אי אימותו כדין בפני הנוטריון. לטענת האישה, ההסכם נחתם 5 שנים טרם הנישואין, בשלב בו לא הייתה בכוונתם להינשא זה לזו, זאת בעוד שחוק יחסי ממון מקנה לנוטריון סמכות לאמת הסכם ממון רק אם נכרת טרם הנישואין.

שופט ביהמ"ש לענייני משפחה, שלמה אלבז,דחה את טענת האישה וקבע כי הסכם הממון שנחתם ע"י בני הזוג תקף גם לאחר הנישואין, שהרי נכללות בו הוראות הצופות פני נישואין ומתייחסות במפורש למצב בו בני הזוג יינשאו ואף יתגרשו. כמו כן נקבע, כי אמנם ההסכם לא נחתם סמוך למועד הנישואין אלא 5 שנים קודם לכן, אולם חוק יחסי ממון מקנה לנוטריון סמכות לאמת הסכם ממון לפני הנישואין, ואין דרישה לסמיכות למועד הנישואין.

סמיכות למועד הנישואין
ביהמ"ש המחוזי כאמור קיבל את הערעור שהגישה האישה. השופט מ.סובל בהסכמת השופטים תמר בזק-רפפורט ודוד מינץ, קבע כי הוכח שבני הזוג לא היו נשואים במועד כריתת ההסכם ולא תכננו להינשא נוכח גירושיו הסבוכים של הגבר. נישואי בני הזוג היו תוצר של המציאות בה אושפז הבעל לטיפול במחלה קשה וטיפולה המסור של האישה בו. נוכח עובדות אלו ובשים לב שחוק יחסי ממון חל רק על בני זוג נישואים, נקבע כי לא היה להסכם בין הצדדים ב – 5 שנים שחלפו מאז כריתת ההסכם ועד למועד הנישואין מעמד של הסכם ממון עפ"י החוק חרף אימות חתימתם ע"י נוטריון.
בשל קביעה זו בחן ביהמ"ש האם יש בעובדה שבני הזוג נישאו בכדי להפוך את ההסכם, החל ממועד הנישואין, להסכם ממון בעל תוקף. נקבע כי חוק יחסי ממון מוגבל לבני זוג נשואים בלבד ולא לידועים בציבור, ולכן נוטריון לא מוסמך לאמת הסכם ממון כאשר הצדדים להסכם אינם "נופלים" בבחינה מעשית, במועד האימות, למשבצת של "נישואין".

בסיכומו של דבר קבע ביהמ"ש כי דין הערעור להתקבל, באופן בו נקבע כי הסכם הממון שנחתם בין הצדדים אינו תקף.

מוזמנים להמשיך לקרוא: הסכם ממון

לתאום פגישת ייעוץ – לחץ כאן

להתייעצות ותיאום פגישה צרו קשר ואשמח לחזור אליכם בהקדם

Call Now Button
×
דילוג לתוכן